از درفش کاویانی چه می دانید؟؟


درفش کاویانی یکی از کهنترین پرچمهای جهان است که بدست آهنگری دلاور،‌کاوه،‌که برای در هم کوبیدن ستم و شکنجه بیداد گران تازی به پا خواست بر افراشته شد. فردوسی در چکامه های خود رنگ این پرچم را سرخ و زرد و بنفش آورده است
همی خواندش کاویانی درفش       فروهشت زو سرخ و زرد و بنفش
این پرچم در تمام دوران پیش از اسلام پرچم ایران بود که با یورش تازیان سرنگون گردید .
درونمایه رنگهای درفش سرفراز کاویانی چیست؟
رنگ سرخ:
رنگ سرخ رنگ روز ٬تیر٬ سومین روز هفته ایرانیان باستان است که امروز به آن چهار شنبه می گویند. تیر نام فرشته باران نیز می باشد و به یاری و کوششهای اوست که زمین از ریزش باران بهره مند و کشتزار ها و مرغزارها سیراب و سبز و خرم می شوند. این رنگ نماد شکوه و توانایی خروش و جوشش پایداری برای پاسداری و نگهبانی از مرز و بوم است. این رنگ بر روی پرچم کنونی که در زمان قاجاریه با دو رنگ دیگر سپید و سبز که نشانه خوانواده بنی امیه و بنی هاشم می باشد دیده می شود.
رنگ زرد:
رنگ زرد رنگ روز ٬مهر٬ پایان هفته است که امروز به آن یکشنبه میگویند. این روز نام فروغ و روشنایی را با خود دارد زیرا زاد روز مهر تابناک می باشد. این رنگ نشانه پاکی و نیکخواهی ٬ نمایانگر فر و بزرگی ٬ روشنگر گران منشی و سروری و بازگو گر درخشندگی فروزش و روشنایی است.
رنگ بنفش:
رنگ بنفش رنگ ٬ اورمزد٬ چهارمین روز هفته است که امروز به آن پنجشنبه می گویند. این رنگ نشانه جنگاوری و دلیری و نبرد سر سختانه با دشمن و پیکار در راه آزادی کشور و نگهبانی از یکپارچگی و شکوه آن است.



راستی ایندفعه من یه سوال دارم؟؟؟؟
من قبلا یه بار رفته بودم به یک آتشگاه در اصفهان . اونجا یه موبدیاری بود که خیلی خیلی کارش درست بود و اطلاعات جالبی داشت. اون کاملا این نماد بالایی رو که می بینید رو برایمون توضیح داد مثل اینکه یه تفسیری داشت. اما من متاسفانه یادم رفته . اگر کسی در اینمورد اطلاعاتی داره لطفا برام توضیح بده.
تفسیر اون درباره دست راست زرتشت بود و همچنین حلقه کوچیکی که در دست چپشه. در مورد اون حلقه ای که دور کمرشه و اون دوتا شاخکها یا دم هایی که آویزانه و همچنین در مورد تعداد پرهای دم و بالش.
من منتظرم هان!!!!!!!!


نظرات 6 + ارسال نظر
تین تین پنج‌شنبه 2 مهر‌ماه سال 1383 ساعت 07:27 ب.ظ http://tintin27.persianblog.com

اطلاعات جالب بود .متاسفانه در مورد اون علامت اطلاعی ندارم اگه چیزی پیدا کردی ما رو هم خبر کن

مستراح گردان پنج‌شنبه 2 مهر‌ماه سال 1383 ساعت 10:24 ب.ظ http://mostarah.blogspot.com

من که لینک دادم. چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد. چون از وبلاگت خوشم میاد.

پیمان جمعه 3 مهر‌ماه سال 1383 ساعت 12:21 ق.ظ http://peyman59.blogsky.com

سلام
این اولین بار است که به وبلاگ شما سر می زنم و خوشحالم با وبلاگ شما آشنا شدم.
اگر موافق باشید به هم لینک بدهیم.
موفق باشید.

مینو شنبه 4 مهر‌ماه سال 1383 ساعت 11:36 ق.ظ

اتفاقا من اطلاعات کامل دارم

محمد خطر شنبه 4 مهر‌ماه سال 1383 ساعت 03:06 ب.ظ

حیکی چی مو نمیتونه طوزیه بده

حمید رضا شنبه 4 مهر‌ماه سال 1383 ساعت 08:07 ب.ظ http://p30power.com

احتراما به اطلاع میرسان تعداد زیادی دعوت نامه ی gmail بدست بنده رسیده است . میخواستم بگم اگر شما نیز مایلید که دعوت نامه ی جی میل دریافت کنید به سایت زیر مراجعه نمایید .
با تشکر
http://p30power.com
بای

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد